Rutger Hauer – król kina klasy B

ed3354f4e597013254d55772423e6ffb

W czasach ery VHS było wielu aktorów których bardzo ceniłem sobie i oglądałem większość filmów jak np. Russell, Gibson, Schwarzenegger, Stallone i wielu, wielu innych. Ale wśród nich był jeden, którego nie przepuściłem żadnego filmu, a grał bardzo dużo, i mam na myśli aktora z Holandii czyli Rutger’a Hauer’a, który jest dla mnie jednym z najlepszych charyzmatycznych aktorów.

W ojczyźnie zdobył popularność dzięki rolom w filmach Paula Verhoevena jak np. w Żołnierzu Orańskim. Na początku lat 80 postanowił poza ojczyzną zaistnieć w kinie i jedną z pierwszych ról jaką miał okazje zagrać to terrorysta w filmie z Sylwkiem jak “Nocny jastrząb” gdzie zdominował cały film. A później powstało niedocenione początkowo przez widzów i krytyków arcydzieło gatunku SF  Blade Runner,  w którym ukradł film Fordowi (choć to akurat nie jego wina).

4461864._SY540_

Został specjalistą od ról czarnych charakterów i nawet jak czasami zdarzyło mu się zagrać pozytywnych bohaterów jak np. w filmie Zaklęta w sokoła z Pfeiffer, to i tak oglądając go odnosiłem wrażenie, iż gra postać nie do końca pozytywną, przynajmniej tak było w np. Ciele i krwi czy Arctic Blue – to chyba zasługa tych jego zimnych niebieskich oczu.

Rutger-Hauer-rutger-hauer-3245951-600-477

Tak na marginesie podobnie jak aktor Verhoeven postanowił też wyjechać do USA. Zresztą pierwszym nakręconym w USA był film z Hauerem Flesh and Blood, który można podciągnąć pod gatunek kostiumowy/przygoda, ale ten film to zupełne przeciwieństwo Zaklętej w sokoła (co ciekawe filmy oba są z tego samego roku), to typowy film dla Verhoevena czyli krwawo, kontrowersyjnie, brutalnie i sporo golizny.

Flesh-+-Blood-1985-Rutger-Hauer-pic-4

Kolejnym wspólnym filmem miał być kultowy Robocop, ale Hauer nie widział się w roli gdzie przez cały film będzie paradował z zasłoniętą twarzą. Później Verhoeven odniósł sukces filmami Pamięć absolutna i Nagi instynkt, ale po nakręceniu Showgirls jego kariera się załamała – choć niesłusznie bo to nie jest aż tak zły film jak się mówi. Podobnie nie najlepiej przyjęto Żołnierzy kosmosu, który uważam za jeden z ciekawszych filmów SF jakie widziałem – jedynie film o niewidzialnym człowieku jest średni, ale wciąż widać w nim styl tego reżysera. Wyjechał z Hollywood i nakręcił dobrą Czarną księgę z Carice van Houten, znaną obecnie głównie z Gry o Tron. Po tym filmie nakręcił parę filmów, ale nie miałem okazji obejrzeć. Trochę zaczynam odbiegać od tematu, więc wrócę do Hauera.

Widziałem większość jak nie każdy film z Hauerem z lat 80, nawet jak pojawiał się w epizodzie. Większość kojarzy go głównie z roli u Ridleya Scotta i innej kultowej pozycji lat 80 jak świetny Autostopowicz.

Autostopowicz_3

W sumie od początku kariery w Hollywood przeplatał ambitne filmy z produkcjami klasy B, głównie z gatunku sensacja/thriller, i widocznie tak mu odpowiadało. Nie załamała się jego kariera w pewnym momencie po klapie jakiegoś filmu  i to też nie przypadek Cage’a, który wpadł w takie długi, że zaczął grywać w coraz gorszych filmach albo de Niro czy Pacino dla których od kilku lat nie ma ról na miarę ich talentu i przyjmują role w każdym filmie nawet najgorszym.

Filmy które wciąż ogląda się z nim dobrze oprócz tych co już wymieniłem to np. Żołnierz Orański,  Wanted – Dead or Alive, Blind Fury, Past Midnight (pomysł na scenariusz filmu wyszedł od Tarantino), Arctic Blue, Fatherland.

Polecam też miniserial fantasy Merlin z 1998 roku z Sam Neillem w roli głównej oraz Simon Magus, oraz z gatunku postapo jak The Blood of Heroes i Split Second lub thrillery Voyage i Surviving the Game.

Zatrzymam się na chwilę przy filmie The Blood of Heroes, który wczoraj sobie przypomniałem i film się nic nie zestarzał. Film jest ciekawy z kilku powodów. Przede wszystkim to klimaty jak z Mad Maxa, ale w przeciwieństwie do części 1 trylogii z Gibsonem nic się film nie zestarzał. A oprócz Hauera występuje tutaj Vincent D’Onofrio, Delroy Lindo i młodziutka Joan Chen, która wystąpiła w tym filmie na chwilę przed rolą dziewczyny szeryfa w Twin Peaks.

I najważniejszy fakt, że za Krew bohaterów odpowiada David Webb Peoples – jedyny film jaki wyreżyserował twórca scenariuszy do Blade Runner, Ladyhawke. W ogóle to ciekawy scenarzysta – ma na koncie też filmy klasy B jak Soldier z Russellem i Leviathan z Wellerem (plagiat, ale udany Coś i Obcego) oraz powszechnie uznane za klasykę gatunku jak 12 małp, Unforgiven. Chociaż Soldier i Leviathan też można nazwać klasykami gatunku w kategorii filmów klasy B. Jeśli macie okazje obejrzeć Krew bohaterów to polecam ten zapomniany niesłusznie kuzyn Mad Maxa. Nie wymieniłem np. Obroży, ale to jeden z filmów Hauera co się mocno zestarzał i już nie ogląda się tak dobrze jak inne co wymieniłem.

Aktor został królem kina klasy B, ale w pewnym momencie kariery zaczął grać w filmach coraz gorszych, jak np. Hemoglobina, Mr Stith, Omega Doom z lat 1995/96. Filmy były tak złe, że nawet ciężko je zaliczyć do kategorii dobrych filmów z klasy B i po prostu obraziłem się na aktora. Jednym z ostatnich filmów z lat 90 jaki z nim zobaczyłem była produkcja polsko amerykańska z takimi aktorami jak Thomas Ian Griffith, Joanna Trzepiecińska, Artur Żmijewski. Nic mnie tak nie rozwaliło jak wybuchające polskie żuki w Aniele śmierci z 1995 roku:-D

Nigdy wcześniej w przypadku żadnego aktora mi się coś takiego nie przytrafiło – dopiero ostatnio miałem podobny przypadek z Willisem, którego odpuszczam sobie prawie każdy film po ostatniej części Die Hard. Tak mnie załamał poziom filmów Hauera, że następnym filmem jaki widziałem to po około 10 latach Niebezpieczny umysł, a nawet nie wiedziałem że gra Hauer epizod. I od tego filmu oglądam jedynie wybrane z nim produkcje jak np. Hobo czy Młyn i krzyż czyli te lepsze lub przynajmniej ciekawie się zapowiadające, a na pewno nie obejrzę nigdy Drakuli Dario Argento. Rutger to taki przypadek aktora, którego talent aktorski przewyższa poziom większości filmów w jakich gra, ale jakoś mu to widocznie specjalnie nie przeszkadza w jakim filmie się pojawi, na jakim poziomie prezentuje się dana produkcja.

blood_of_heroes_the_1989_685x385

Rutger Hauer – król kina klasy B

Leave a Reply

