Arrival

mv5bmtu5mjc2odc1ov5bml5banbnxkftztgwntqwmzyymdi-_v1_sy1000_sx675_al_

Twórca dramatu “Pogorzelisko”, thrillera “Labirynt”, filmu w klimatach Davida Lyncha “Enemy” i sensacji “Sicario” tym razem nakręcił “Arrival” czyli ambitne SF ze świetną Amy Adams w roli głównej o przylocie kosmitów na Ziemię. Dla mnie twórczość Denisa Villeneuve’a zaczyna przypominać filmografię Ridleya Scotta  i nie tylko dlatego, że kręci filmy z każdego gatunku, bo nie pierwszy i nie ostatni taki reżyser, ale chodzi mi o wizualną stronę filmów obu reżyserów, więc nie dziwne że to on będzie reżyserem “Blade Runner 2” (tak na marginesie jak wcześniej miałem całkowicie wywalone na kontynuację jednego z arcydzieł SF to teraz z ciekawością oczekuję).

Podobnie jak u Scotta równie ważna (a czasami nawet ważniejsza) u Villeneueve jak fabuła jest strona wizualna i techniczna czyli zdjęcia i muzyka. Z filmów Denisa też wieje takim pozornym chłodem jak z filmów Ridleya Scotta. Film świetnie zagrany, kapitalnie wyreżyserowany, ale też zdjęcia i muzyka zachwycają. W ogóle muzyka to coś niesamowitego w tym filmie.

mv5bmja1mdy4ntuxmv5bml5banbnxkftztgwoda0ndq1mdi-_v1_sy1000_sx1600_al_

Na pewno nie jest to arcydzieło i coś oryginalnego w gatunku ambitnego S-F, wielokrotnie tego typu twistu w gatunku tym się już przewinęły, ale nie podam żadnych przykładów książek, komiksów, filmów czy seriali SF, bo możecie się domyślić twistu jaki ma miejsce w filmie. Ja nie domyśliłem się, ale też mnie specjalnie nie zaskoczył – widocznie za dużo czytałem/oglądałem SF. Wydaje mi się też że od tego twistu tak naprawdę zależy czy film się spodoba, bo słyszałem/czytałem opinie, iż twist ten jednych odrzuca przez co poziom filmu spada a u innych widzów podnosi ocenę do góry.

Bardzo porządna filmowa robota, z ciekawym pomysłem, z kapitalnie zrealizowanymi scenami,  ale z pewnością nie jest to arcydzieło. Co ciekawe za scenariusz odpowiada facet co stworzył tak nędzne filmy jak remake Coś z 2011, remake Koszmaru z Elm Street. Domyślam się że sukces filmu to zasługa głównie opowiadania na podstawie którego scenariusz napisał Heisserer. Tylko zaznaczam że film to nie typowa produkcja o inwazji kosmitów, bardziej to taka produkcja, w której się stawia przede wszystkim na klimat i wolne tempo a nie na efekty specjalne i rozpierduchę. Zresztą bardziej jest to historia o ludziach niż o bliskim spotkaniu 3 stopnia pisząc tak bez spoilerowo. Więc jeśli ktoś uwielbia filmy w typie “Dzień niepodległości” i inne tego typu rozpierduchy to niech lepiej kino z daleka omija, bo może zasnąć na filmie.

Ocena: 8/10

mv5boge3ngu4nmytnzc3yy00zti4ltk3ztmtmwizztrhyja0zjvjxkeyxkfqcgdeqxvynty2nzy5nja-_v1_sy1000_cr0015001000_al_

Arrival

Leave a Reply

