The Twilight Zone (CBS All Access)

 

ob_0ec7f2_6muaiwew6u5njc4qzam7xvbu67eUwielbiam oryginalną Strefę Mroku Roda Serlinga. Co prawda obejrzałem jedynie cztery sezony, piątego nie miałem jeszcze okazji zobaczyć, ale z pewnością obejrzę. Lubię też “Strefę Mroku” z lat 80-ych, choć niewiele z niej pamiętam, poza ogólnymi wrażeniami, że to dobra rzecz była. Wersji z Forestem Whitakerem jako narratorem nie widziałem.

Cenię też sobie kinową wersję z lat 80. Każda z nowelek w kinowej wersji była super i nie raz wracałem do tej produkcji, bo to bardzo dobra rozrywka. A co do nowej wersji to byłem ciekaw, bo macza w niej palce Jordan Peele, który gra narratora. Co prawda nie stworzył żadnego z odcinków, ale wyczuwalny jest jego styl znany z filmów “Uciekaj!” i “Us”. Omówię tak jak każdą antologie, czyli każdy odcinek z osobna.

The Comedian – Samir Wassan, któremu nie układa się na scenie, jego żarty nikogo nie bawią, poznaje legendarnego komika JC Wheelera, który radzi mu, aby w swoich występach uwzględniał materiały osobiste. Po udanym występie w czasie, którego skupił się na swoim psie Samir odkrywa, że nie tylko pies zniknął, ale też nikt nie pamięta, że kiedykolwiek istniał. Pomysł na odcinek super, a w roli komika obsadzono prawdziwego stand-upera Kumail Nanjiani, który świetnie się spisuje w roli dupka. Ale pomimo ciekawego pomysłu odcinek średnio mi wszedł. Nie był nudny, mimo 50 minut, ale wydaje mi się, że można byłoby go skrócić i epizod by na tym zyskał.  Ocena: 3.5/6.

twilight-zone-the-comedian-recap

Nightmare at 30.000 Feet to kolejny remake jednego z najbardziej popularnych i kultowych odcinków. Scenarzystą oryginału był Richard Matheson, zasłużony dla gatunku fantastyki i horroru pisarz i scenarzysta, a reżyserem Richard Donner (znany m.in. z filmów z Melem Gibsonem jak Maverick, Zabójcza broń 1-4,  Teoria spisku, ale też z horroru Omen, czy fantasy z Rutgerem  Hauerem i Michelle Pfeiffer Ladyhawke i wielu innych), a w roli głównej zagrał William Shatner, czyli Kirk ze Star Treka.

Oryginalna historia opowiada o pasażerze samolotu, który zauważył w czasie lotu na skrzydle stwora. Oczywiście nikt mu nie wierzył. Odcinek był tak popularny, że doczekał się remake’u w filmowej Strefie Mroku, gdzie fenomenalną rolę zagrał John Lithgow. Pamiętam też, że stwór był kapitalnie zrobiony. Przyznam szczerze, że wolę remake filmowy, bardziej mi się podoba jak kultowy oryginał.

twilight-zone-nightmare-at-30000-feet

W przypadku najnowszej wersji mamy uwspółcześnioną historię, nie ma żadnego stwora, a głównym bohaterem jest dziennikarz, który w samolocie znajduje odtwarzacz MP3 na którym jest podcast o tajemniczym zaginięciu samolotu. Dziennikarz jest przekonany, że chodzi o samolot w którym się znajduje.

Jest to zdecydowanie lepszy odcinek od pilota nowej Strefy i sporo krótszy, ale też historia o wiele ciekawsza, mimo że inspirowana scenariuszem Mathesona. Odcinek trzyma w napięciu, a dodatkowym plusem jest znakomity występ Adama Scotta. Nie zachwycam się tym uwspółcześnionym remakiem, nie jest to żadne arcydzieło, ale na tyle porządny odcinek, że oceniam na 4/6.

W Replay Nina Harrison zawozi syna Doriana do szkoły. Odkrywa że jej stara kamera rodzinna ma możliwość cofania czasu. W czasie podróży spotykają rasistowskiego gliniarza, który nie chce im dać spokoju. Jest to epizod, który mógłby napisać Jordan Peele, choć nie jest autorem scenariusza. Jest to epizod na ważny temat, z przekazem, ale też nic specjalnego jeśli chodzi o poziom.

Nie przeszkadza mi jaką porusza tematykę, po prostu średnio mi podszedł. Zresztą w oryginalnej Strefie też było dużo odcinków ,w których Serling przedstawiał problemy ówczesnej Ameryki, to co go interesowało i bolało w ojczyźnie, poruszał często temat rasizmu. Były to różne odcinki, lepsze i gorsze, a w przypadku tego mam do czynienia ze średniakiem. Ocena: 3.5/6.

Akcja Traveler dzieje się na Alasce, w Boże Narodzenie, na posterunku policji. W czasie imprezy świątecznej na posterunku policji Yuka Mongoyak odkrywa, że w jednej z cel znajduje się tajemniczy osobnik. Nikt nie wie skąd on się tam znalazł. Czwarty odcinek przypominał mi mocno epizody Archiwum X i nie dziwi mnie to, bo scenarzystą jest Glen Morgan, jeden z głównych scenarzystów ekipy The X-Files (przynajmniej w sezonach 1-3 i czwartym).

A Traveler

Więźnia gra Steven Yeun, jest to kolejna dobra rola tego aktora kiedyś znanego z Walking Dead. Przyznam szczerze, że kolejny odcinek o którym nie mam nic do powiedzenia. Niby jest jakiś tam klimat i dobrzy aktorzy, ale miałem gdzieś bohaterów, historię i wyjaśnienie, o co tak naprawdę chodziło. Ocena: 3.5/6.

W Wunderkind dostajemy historię 11-latka, gwiazdy youtube, który pragnie zostać prezydentem USA. Okazuje się, że amerykanie go kochają. Kieruje jego kampanią Raff Hanks, który zawiódł byłego prezydenta nie zapewniając mu drugiej kadencji. Odcinek lepszy od wcześniejszych co jest zasługą obsady, czyli Johna Cho, Allison Tolman, a przede wszystkim najlepszego dziecięcego aktora ostatnich lat, czyli Jacoba Tremblaya, który pokazał w tym odcinku, że potrafi zagrać też przeciwko swojemu sympatycznemu wizerunkowi, czyli rozpieszczonego bachora. Więc za niego postawię 4/6.

jacob-tremblay-1556311636-1210x642

Six Degrees of Freedom – załoga statku kosmicznego wylatuje na Marsa w momencie, gdy na Ziemi dochodzi do wojny nuklearnej. Członkowie załogi zaczynają się od siebie oddalać, przeżywać stres, mają halucynacje. Postawię 3.5/6, ale dla mnie to najsłabszy odcinek z dotychczasowych, słabszy od wszystkich, które oceniłem tak samo. Obejrzałem kilka dni temu, a nic z niego nie pamiętam.

Not All Men to kolejny epizod, który nie zachwyca, ale nie jest też słaby. Annie Miller jest zaproszona przez swojego współpracownika Dylana na oglądanie deszczu meteorytów. Jeden z meteorytów rozbija się koło domu Dylana, który przynosi skałę, co powoduje zmianę jego zachowania. Następnego dnia okazuje się, że większość facetów zachowuje się podobnie do Dylana, w agresywny sposób. Dla mnie to kolejny zmarnowany potencjał, czyli schematyczny i nic nowego, na dodatek marnujący talent Taissy Farmigi i Rhea Seehorn znanej z “Better Call Saul”, które nie mają nic do grania. Ocena: 3.5/6.

the-twilight-zone-not-all-men

Po obejrzeniu Point of Origin, w którym przedstawiona jest tak naprawdę sytuacja imigrantów w USA. Widać, że ekipę serialu bardziej od straszenia i niesamowitości interesuje przekaz, by pokazać problemy dzisiejszych Stanów Zjednoczonych. Ważniejsze w serialu jest to co twórcy mają do powiedzenia o dzisiejszym świecie, o dzisiejszej Ameryce, od zabawy w horror i SF. Więc jest to kolejny odcinek, który szybko zlatuje, ale kilka dni po seansie nic z niego nie pamiętam. Ocena: 3.5/6.

W The Blue Scorpion Chris O’Dowd wciela się w profesora antropologii, Jetta, który rozwodzi się z żoną. Odwiedzając ojca znajduje jego ciało, wszystko wskazuje na samobójstwo. Policja znajduje broń z kulą na której jest zapisane imię głównego bohatera. Jett próbuje się pozbyć broni, ale za każdym razem broń do niego wraca. Tym razem odcinek nawiązujący do problemu broni w USA. No  i muszę przyznać, że pomysł ciekawy – przeklęta broń, która nie chce opuścić nowego właściciela, ale też kolejna historia, która mi średnio podeszła. Ocena: 3.5/6.

tzheader-2

W Blurryman scenarzystka Strefy Mroku dostaje polecenie od Jordana Peele’a, żeby zmieniła początek odcinka jaki nagrywają z Sethem Rogenem w roli głównej. W czasie próby wymyślenia nowego monologu odkrywa, że na planie pojawia się zjawa, którą można zauważyć też w poprzednich odcinkach nowej wersji Strefy Mroku.  W końcu odcinek, który mi się podobał od początku do końca, jest to najlepszy epizod, ale akurat trafiło na finałowy epizod. Choć wydaje mi się, że to jak się spodoba zależy od tego jak dobrze się zna pierwszą wersję Strefy. Trzyma w napięciu i świetnie zagrany przez Zazie Beetz.

Jest to ładny hołd dla  Strefy Mroku Roda Serlinga od ekipy pracującej nad nową wersją. A co do twistu finałowego to mnie nie zaskoczył. Domyśliłem się kim jest duch gnębiący główną bohaterkę, ale bez obaw, nie zdradzę. Mamy też w odcinku ładnie nawiązanie do “Beverly Hills 90210”, bo jeśli się nie mylę scena z Jasonem Priestleyem pochodzi z BH90210, czyli wznowienia serialu. Ocena: 4.5/6.

960x0

Podsumowując jestem rozczarowany nową Strefą Mroku. Odcinków nie oglądało się źle, ale większość zlała mi się w jedno przez poziom jaki prezentują, czyli średni, w najlepszym wypadku przyzwoity. Jedyne co zapamiętam z serii to finałowy odcinek, ale to jest epizod przełamujący czwarty ścianę, trochę eksperyment i jednocześnie hołd dla Roda Serlinga. Żaden odcinek mnie nie przestraszył, nie trzymał w napięciu (oprócz drugiego i finałowego), tylko czułem się na każdym tak, jakbym oglądał poglądy Jordana Peele’a i reszty scenarzystów na tematy jakie gnębią USA.

Nie mam nic przeciwko temu, bo jak już wspomniałem w oryginalnej Strefie Mroku też było dużo odcinków, gdzie Rod Serling i reszta scenarzystów przedstawiała swoje poglądy na tematy jakie ich bolały w świecie lat 60-ych. Ale oprócz ważnego przekazu czarno białe odcinki działały też jako fantastyka, horror, thriller, sensacja, western, a w nowej The Twilight Zone odnosiłem wrażenie przy każdym odcinku, że ważniejszy jest przekaz jak dobra rozrywka. O wiele lepiej Peele’owi wyszło przekazanie co myśli o współczesnej Ameryce w “Uciekaj” i “Us” jak w serialu. Sprawdzę 2 sezon, ale nie wyczekują na nowe odcinki z niecierpliwością, tak jak na 1 sezon, który miał świetne trailery.

A za cały sezon postawię, tak jak bywa w antologiach serialowych ocenę, która jest sumą ocen wszystkich odcinków. No i wyszło mi po dodaniu wszystkich ocen, że sezon nowej The Twilight Zone zasługuje na 3.5/6, czyli średni. Więc o wiele wyżej doceniam wersję z lat osiemdziesiątych, na tyle na ile ją pamiętam (choć może przemawia przeze mnie sentyment i nostalgia). A z klasyczną serią to nawet nie ma co porównywać, bo jest niedościgniona.

Serling-e1567603774405

The Twilight Zone (CBS All Access)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.